,

Zelfrijdende bus maakt eerste meters op vliegveld Brussel

Dit artikel komt van duurzaambedrijfsleven.nl. Omdat dit artikel gaat over het introduceren van een zelfrijdende bus op de terminals, beschouwen wij dit als relevante content voor De Mobiliteit voor Morgen.

Als het aan de luchthaven van Brussel ligt, rijdt er in 2021 een zelfrijdende bus tussen de terminal en de parkeerterreinen van het vliegveld. Daarbij moet de bus tussen normaal verkeer gaan rijden. Deze week maakt het voertuig een aantal testritten op de luchthaven.

De zelfrijdende shuttlebus rijdt in de testritten nog zonder passagiers en moet volgens de Vlaamse minister van mobiliteit het visitekaartje van het openbaar vervoer in Vlaanderen worden. “Buitenlandse bezoekers zullen ons meteen leren kennen als een innovatieve regio”, stelt Ben Weyts.

Het elektrische voertuig volgt op de luchthaven van Zaventem een vaste route die is uitgerust met magneten en sensoren. De magneten bevinden zich in de grond en dienen als bakens om de weg aan te geven. Met sensoren worden objecten rond de bus gedetecteerd. Hard gaat de bus vooralsnog niet; de snelheid ligt rond de 20 kilometer per uur.

Testperiode

Na de testen zonder passagiers moet volgend jaar over een langere periode getest worden. Daarbij moet het voertuig onder alle weersomstandigheden gaan rijden. Als alle testen positief verlopen, moeten in 2021 de eerste passagiers vervoerd worden. In het voertuig zijn zes zitplaatsen.

Nederlands bedrijf

Het Nederlandse bedrijf 2Getthere is verantwoordelijk voor de bouw van de bus. “Het is een uitdagend project en wij zijn trots geselecteerd te zijn als constructeur. Wij kijken uit naar de verdere samenwerking, de uitrol van het systeem en het vervoeren van de passagiers”, zegt CEO Carel van Helsdingen van het bedrijf.

2Getthere maakt al sinds de jaren negentig zelfrijdende busjes en zette die onder andere in in Rotterdam, op Schiphol en in Haarlemmermeer. In Rotterdam wordt project Rivium, dat al sinds 1999 loopt, in 2020 uitgebreid. De voertuigen komen hier ook tussen regulier verkeer te rijden.

Ook in onder andere Wageningen en Appelscha zijn de afgelopen jaren proeven met een zelfrijdende bus gedaan.

Zelfrijdende bus in Singapore

De zelfrijdende bus bestaat ook al op grotere schaal. In Singapore nam Volvo recent nog twee zelfrijdende elektrische bussen in gebruik. Die zijn een slag groter dan het busje op Zaventem en bieden plaats aan tachtig personen

Bron: duurzaambedrijfsleven.nl