,

Waterstof supercar met enorm bereik en topsnelheid van 355 km/u komt in 2022

Op waterstof rijdende bolide in 2022 op de weg

Dit artikel komt van Duurzaam Bedrijfsleven. Omdat het gaat over een op waterstof aangedreven bolide, beschouwen wij dit artikel als relevante content voor De Mobiliteit voor Morgen.

Waterstof supercar met enorm bereik en topsnelheid van 355 km/u komt in 2022

De Amerikaanse autofabrikant Hyperion bouwt een op waterstof aangedreven bolide met een bereik van 1.600 kilometer en een topsnelheid van 355 kilometer per uur. De Hyperion XP-1 trekt in iets meer dan 2 seconden op van 0 tot 100 en is daarmee, dankzij technologie van NASA, een ware waterstof-supercar.

Volgens het bedrijf is de auto het resultaat van bijna tien jaar ontwikkeling en onderzoek naar waterstoftechnologie door meer dan 200 wetenschappers. “De XP-1 markeert het eerste hoofdstuk van Hyperions langetermijnvisie om geavanceerde ruimtetechnologie, bedacht door NASA op de weg te presenteren”, aldus de fabrikant. De esthetiek van de auto doet dan ook sterk denken aan een combinatie van een ruimteschip en de klassieke Italiaanse supercars.

De producent heeft aangegeven dat het slechts 300 exemplaren van het model zal maken. Naar verwachting worden de eerste XP-1’s begin 2022 geleverd. De prijs van de auto is vooralsnog niet bekend, maar verwacht wordt dat de meest geavanceerde modellen in de ‘miljoenen’ kunnen gaan kosten.

Minder gewicht is meer bereik

De XP-1 heeft een veel groter bereik dan andere elektrische voertuigen, doordat waterstof per liter veel meer vermogen kan leveren dan een batterij. Daarnaast is waterstof zeer licht – iets wat niet gezegd kan worden van voertuigen voorzien van zware batterijen.

Andere fabrikanten, zoals Honda en Toyota hebben al eerder waterstofvoertuigen geproduceerd, voornamelijk in het kader van onderzoek of kleinschalige verkoop. Deze modellen hadden echter ook een ‘beperkt’ bereik, maximaal 640 kilometer. Het Amerikaanse Nikola, dat batterij- en waterstofvrachtwagens ontwikkelt, maakt trucks met een bereik van 150 kilometer.

Brandstofcel

Waterstofcelauto’s zijn elektrische auto’s die waterstof gebruiken om stroom op te wekken. Hierbij wordt niet zozeer waterstof verbrand, maar gebruikt het een brandstofcel die de waterstof combineert met zuurstof uit de lucht. Bij dit proces wordt elektriciteit opgewekt en ontstaat water, wat tevens de enige uitstoot van de auto is.

Infrastructuur voor waterstof

Veruit de grootste uitdaging voor waterstofauto’s is het ontbreken van een infrastructuur. Hoewel de makers claimen dat de auto in vijf minuten volgetankt is, zijn er – los van een paar in California – nog nauwelijks waterstof-pompstations in de VS. Wel heeft Hyperion de ambitie geuit om betaalbare waterstof beschikbaar te maken in heel Amerika. Het bedrijf, opgericht in 2011, heeft meerdere divisies, waaronder Hyperion Energy, -Motors en  -Aerospace, allemaal gericht op de levering en toepassing van waterstof.

Dit artikel komt van Duurzaam Bedrijfsleven.