,

Vraag naar biodiesel neemt toe. HVO 100 biedt nieuwe kans

HVO 100 biedt nieuwe kans voor diesels

Mobiliteit verandert. En daarmee ook vraag naar verschillende brandstofvormen. Vanuit de wereld van het zware transport stroomt met toenemende kracht een relatief jonge dieselbrandstof in de tanks: het organische alternatief HVO 100.

HVO 100 staat voor Hydrotreated Vegetable Oil en is een 100 procent organisch alternatief voor de gebruikelijke, minerale dieselbrandstof. HVO is bij de één bekend, voor de ander een nieuw begrip. Vooral professionals van dieselvoertuigen (trucks, graafmachines en tractoren) rijden al jaren op HVO 10 t/m 50. Het bijzondere van HVO 100 is dat het wordt gewonnen uit voornamelijk plantenresten en ander organisch afvalmateriaal.

Geheel duurzaam alternatief

Neste, Finse fabrikant van HVO 100, spreekt zelf 90 procent vermindering van de CO2-uitstoot. HVO 100 wordt als geheel duurzaam aangemerkt, omdat de planten die ervoor zijn verwerkt reeds hun portie CO2 uit de atmosfeer hebben opgenomen. Dit compenseert voor wat er na de verbranding in de dieselmotor weer wordt uitgestoten.

Blauwe diesel is eigenlijk kleurloos

“De wereldwijde productie van HVO is momenteel zo’n 5,5 miljard liter en die hoeveelheid neemt snel toe,” aldus Germ Wiersma, directeur van Future Fuels Wholesale uit Heerenveen. Future Fuels startte in 2014 met de fysieke import van HVO vanuit Hamburg. “De raffinaderij staat weliswaar in Rotterdam, maar daar konden de tankwagens toen nog niet geladen worden. We noemden ons product blauwe diesel en we kleurden het blauw, zodat de chauffeurs via het kijkglas konden controleren of de juiste brandstof in hun wagens werd geladen. Hier komt het begrip ‘blauwe diesel’ vandaan.”

Future Fuels is inmiddels groothandelaar van de HVO die voortaan Neste MY Renewable Diesel wordt genoemd. Met 30 tankwagens bevoorraadt het bedrijf zijn klanten.

Vraag naar diesel blijft groeien

Ondanks alle negatieve sentimenten rondom dieselauto’s vraagt de markt jaarlijks ongeveer een half miljard liter diesel meer dan het jaar ervoor. Wiersma is niet alleen om die reden een pleitbezorger van de dieselmotor en -techniek. “De wereld kan echt niet zonder, maar het imago is helaas slecht. HVO 100, die voldoet aan de norm EN15940, is in elke dieselauto te gebruiken. “Het is voor elke dieselmotor de beste keuze, vanwege de veel schonere verbranding,” aldus Wiersma.

Stimuleringsregeling

Bij ondernemers en de overheid ziet Wiersma grote kansen voor groei. “Bedrijven die sterk consumentgericht zijn, zullen graag willen verkondigen dat hun voertuigen CO2-neutraal onderweg zijn. Hetzelfde geldt voor de bakker op de hoek, die hetzelfde op zijn bestelauto kan melden.

Belangstellenden moeten volgens Future Fuels rekening houden met een verhoging van 5 tot 15 cent per liter. Dit is afhankelijk van de locatie van de onderneming. Met de vraag hoe de belangstelling voor HVO op Europees niveau is, wordt een belangrijk onderwerp aangesneden. “In Europa is de Renewable Energy Directive van kracht, die lidstaten verplicht om het gebruik van minerale brandstoffen gedeeltelijk te vervangen door duurzame. In ons land geldt in dit verband een stimuleringsregeling, zodat het overtreffen van de norm betekent dat je het overschot mag verkopen aan bedrijven binnen Nederland waar ze de norm niet halen. Het geld wat dit oplevert, gebruiken wij om de literprijs omlaag te brengen. Nederland is bijna uniek in deze aanpak; met uitzondering van Zweden geldt er in andere Europese landen een beleid gestuurd op boetes in plaats van stimulans. Juist daarom heeft Neste ervoor gekozen om in ons land extra te investeren.”

Beschikbaarheid MY Renewable Diesel

Momenteel is HVO 100 bij 70 tankstations in Nederland verkrijgbaar. Future Fuels verwacht dat er dit jaar zeker een paar honderd bijkomen. “Er zijn namelijk geen grote investeringen nodig voor de exploitanten, omdat ze een bestaande unit kunnen gebruiken. Het is een kwestie van de opslagtank leegmaken en reinigen en de filters vervangen,” aldus Wiersma.