Prinsjesdag 2021: plannen voor de mobiliteit

De definitieve maatregelen voor 2022 zijn gepresenteerd door de overheid. In dit artikel leest u welke effecten deze hebben voor de automobilist. Er zijn veranderingen in de bijtellingsregelingen, de stimulans voor elektrische auto’s wordt anders en ook gaat de BPM er anders uit zien.

Verandering in bijtelling 2022

In 2021 geldt er op emissievrije auto’s, zoals de ŠKODA ENYAQ iV, 12% bijtelling over de eerste € 40.000 van de cataloguswaarde. Dat verandert vanaf 1 januari 2022. Het bijtellingspercentage stijgt naar 16% en het maximale bedrag waarover de bijtellingskorting geldt, daalt naar € 35.000. In 2023 zakt dit verder naar € 30.000. Met deze beslissing wil de overheid ook de verkoop van goedkopere en kleinere elektrische auto’s stimuleren.

Het reguliere bijtellingspercentage bedraagt 22%. Dus dit geldt ook over de rest van de cataloguswaarde van de elektrische auto’s. Wanneer u dus nog wilt profiteren van het lagere bijtellingspercentage van 12%, betekent dit dat u het beste kunt kiezen voor een elektrische voorraadauto. Bekijk via deze link de huidige voorraad elektrische auto’s; nieuw en jong gebruikt.

Bron: rijksoverheid.nl

Bijtellingspercentages

De SEPP blijft, en verandert

De overheid blijft in 2022 de aanschaf van elektrische auto’s door particulieren stimuleren. De subsidiepot is flink aangespekt en hierdoor kunnen er meer mensen gebruik van maken. Voor nieuwe auto’s betekent dit niet meer een subsidiebedrag van € 4.000 maar van € 3.350. Voor occasions geldt een subsidie van € 2.000. Dit bedrag hoeft een particulier overigens niet alleen in te zetten voor het kopen van een auto, het kan ook verrekend worden als korting op het maandelijkse private leasetarief van een elektrische auto.

Meer budget voor SEBA

Ook voor emissieloze bedrijfsauto’s bestaat een subsidie. In dit ‘potje’ komt maar liefst 28 miljoen euro extra beschikbaar. Lees hier meer over de SEBA.

Een hogere BPM

De BPM gaat omhoog en eigenlijk is dat een goed teken. Zoals bekend, wordt de BPM bepaald op basis van de CO2-uitstoot. De BPM gaat omhoog omdat de overheid belastinginkomsten misloopt; oftewel, de auto’s in Nederland worden steeds schoner! Auto’s zonder enige emissie uitstoot blijven tot 2025 vrijgesteld van BPM.

De reiskostenvergoeding

Thuiswerken blijft. Hierom is er door de regering gekeken naar een regeling die het thuiswerken fiscaal ondersteunt. Dat betekent niet dat er iets verandert aan de belastingvrije reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer woon-werkverkeer. Voor thuiswerken komt er een onbelaste vergoeding tot € 2 per dag. Op deze dag is er dan geen recht op reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer.