,

Pon: ‘Tijd eindelijk rijp voor multimodale mobiliteit’

Dit artikel komt van fleet-mobility.nl. Omdat het over mobiliteitsmanagement gaat, beschouwen wij dit als relevante content voor De Mobiliteit voor Morgen.

De vraag naar multimodale zakelijke mobiliteit groeit. In 2016 dacht 32% van de werkgevers in Nederland daar serieus over na, in 2018 was dat inmiddels 41%. Dankzij transparante kosten, minder CO­-uitstoot, keuzevrijheid voor medewerkers en gunstige regels voor zakelijk ‑ etsen staat  exmobiliteit nu écht op doorbreken.

Ook zakelijke rijders willen hun mobiliteit in veel gevallen flexibeler inrichten. Zij willen vooral meer keuze: naast een (lease)auto ook een deelauto, OV of (lease)fiets. Jelle Oosterhoff hoort die verhalen vrijwel dagelijks. Als consultant bij Pon Business Mobility biedt hij bedrijven een slimme combinatie van alle vervoersmodaliteiten die moederbedrijf Pon in huis heeft: naast personen- en bedrijfsauto’s ook Greenwheels- deelauto’s, fietsen en e-bikes (o.a. Gazelle), datagedreven mobiliteitsmanagement (MIND Mobility), mobiliteitshubs van Next Urban Mobility en de mobiliteitskaart Shuttel.

Shuttel: auto, fiets en OV

Met name die laatste, Shuttel, is een van de meest opvallende uithangborden van de flex-mobiliteit van Pon Business Mobility. Oosterhoff : “Met Shuttel heb je de beschikking over auto, fiets en OV op één kaart. Dat geeft werknemers alle vrijheid om hun mobiliteit te regelen zoals zij dat het prettigst vinden. Shuttel biedt je bovendien altijd een actueel overzicht van je mobiliteitsuitgaven, die je eenvoudig kunt uitsplitsen naar zakelijk en privé en daardoor makkelijk fi scaal kunt verwerken.” Sinds de start in 2016 is Shuttel uitgegroeid tot één van de grootste aanbieders van mobiliteitskaarten.

Het aandeel ‘fiets’

Met name fietsen wordt zakelijk steeds populairder. Onderzoek door GFK en Gazelle laat zien dat 37% van de leaserijders interesse heeft in het leasen van een (e-)fiets. Van af 1 januari 2020 zal het aandeel ‘fi ets’ in de mobiliteitsmix fors verder stijgen. Oosterhoff : “Dan wordt de bijtelling op een zakelijk leasefiets 7%. Veel voordeliger dan voorheen en met Shuttel is dat ook administratief heel simpel.”

Meer fietsen, meer overhouden

Insiders verwachten dat forenzen voor afstanden van 5 tot 20 km naar het werk vanaf 2020 tot 50% vaker de fiets pakken en de (lease)auto laten staan. “Dat is gunstiger voor iedereen”, aldus Oosterhoff : “Het scheelt CO, het scheelt parkeerruimte en maakt mensen fitter. Werknemers met een mobiliteitsbudget kunnen er bovendien geld mee verdienen: fietskilometers zijn goedkoper dan leaseautokilometers. Hoe meer je fietst, hoe meer je overhoudt.”

Bron: fleet-mobility.nl