,

Ontdek de voor- en nadelen van plug-in hybride

SEAT Leon plug-in hybride

Een plug-in hybride is de perfecte oplossing voor werkgevers en werknemers die de stap willen maken naar een duurzaam wagenpark. Wat is een hybrideauto nou eigenlijk? Ontdek de voor- en nadelen van een plug-in hybride.

Wat is een PHEV?

Een hybrideauto is een auto met een elektromotor én verbrandingsmotor. Er zijn twee soorten hybrideauto’s. De mild hybrid electric vehicle (MHEV) en de plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). De MHEV laadt de accu op tijdens het remmen. De PHEV laadt de accu ook op tijdens het remmen én via een laadpaal. Dat is dan ook het grootste verschil tussen de hybridevormen; een stekker. Omdat de plug-in hybride volledig kan opladen via de stekker, is de PHEV zuiniger dan een brandstofauto en de MHEV.

Redenen om voor een plug-in hybride te kiezen

De PHEV kent ten opzichte van een brandstofauto veel voordelen. Een plug-in hybride rijdt maar liefst gemiddeld 60 kilometer volledig elektrisch. Hierdoor is deze hybridesoort een mooie tussenstap naar elektrisch rijden. Tijdens het rijden van kleine(re) stukjes laadt de accu door het remmen weer op. Daarnaast mag de berijder gebruik maken van de parkeerplekken met laadpaal. Er zitten ook fiscale voordelen aan het rijden van een hybride.

    • Wegenbelasting: tot en met 2024 geldt er op een plug-in hybride korting op wegenbelasting. Hierdoor betaalt de gebruiker de helft van het reguliere belastingtarief voor benzineauto’s of dieselauto. Vanaf 2025 wordt dit verhoogd naar 75%.
    • Bpm: De belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) hangt af van de CO2-uitstoot. De CO2-uitstoot van een PHEV is een stuk lager dan die van een auto met verbrandingsmotor. Hierdoor is de bpm ook een stuk lager.
    • Aanschafprijs: Door het groeiende aanbod van de plug-in hybriden wordt de concurrentie steviger. Hierdoor worden de prijzen steeds lager.

De PHEV past perfect bij het rijgedrag van de Nederlander en draagt bij aan het vergroenen van het bedrijfsimago. Over het algemeen maken we in Nederland relatief korte ritten, gemiddeld 17 kilometer. Daarbij komt dat Nederland de hoogste laadpaaldichtheid van Europa heeft waardoor er geen zorgen zijn over het laden van de auto.

Voorbeeld in de praktijk

Neem bijvoorbeeld de SEAT Leon. Deze is verkrijgbaar met een brandstofmotor of als PHEV. Om een realistische vergelijking te maken zijn in beide gevallen de FR Business Intense uitvoering gekozen met een soortgelijke motorisering.

Voorbeeld SEAT Leon PHEV tabel

Of u nu kiest voor koop of lease, bij de aanschaf van een PHEV is er een prijsvoordeel ten opzichte van een vergelijkbare auto met brandstofmotor.

SEAT Leon PHEV

De nadelen van een plug-in hybride?

Kiest u voor zakelijk rijden van een PHEV? Dan heeft de berijder geen bijtellingskorting. Zo betaalt de zakelijke berijder van een volledig elektrische auto in 2021 maar 12% bijtelling en in 2022 nog 16%. Ook heeft een plug-in hybride een kleinere elektrische actieradius dan een volledig elektrische auto. Zo heeft de SEAT Leon FR Business Intense een elektrische actieradius van maximaal 63 kilometer**.

Wilt u weten of een plug-in hybride bij u past of wilt u advies over het merk en model? Neem dan contact op met één van onze mobiliteitsadviseurs.

 

*) De genoemde prijzen gemeld zijn, tenzij anders vermeld (fiscale waarde), inclusief BTW, BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie seat.nl.
**) Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.