Vanaf 2025 stellen steden gebieden aan waar alleen nog bestelbussen en vrachtwagens mogen komen die geen CO2-uitstoot produceren. Ongeveer 30 Nederlandse steden krijgen zero emissiezones. De aanschaf van elektrische bedrijfswagens beland hierdoor in een snelvaart. Om ondernemers tegemoet te komen is het vanaf maandag 15 maart mogelijk om tot € 5.000 subsidie aan te vragen voor de aanschaf van een elektrische bedrijfswagen.
Financiële drempel verlaagd
Volgens Arjan van Roon, mobiliteitsexpert bij Autolease Midden Nederland, is dit heel interessant voor ondernemers. “De drempel voor de aanschaf van een elektrisch voertuig ligt hoog omdat een voertuig met een verbrandingsmotor bij aanschaf in de meeste gevallen een stuk goedkoper is. Door ondernemers een handreiking te bieden met deze subsidie wordt de keuze voor een elektrische bus gemakkelijker.”
Kiest u als ondernemer voor een nieuwe elektrische bestelbus dan komt u in aanmerking voor de subsidie. Ook als u kiest voor lease. Omdat de prijs van de bus afhangt van de omvang is de subsidie 10% van de nieuwprijs. Dit geldt tot een maximum van € 5.000. Ook kunnen ondernemers andere fiscale voordelen inzetten die korting opleveren, zoals de milieu-investeringsaftrek. Dit geldt niet in het geval van lease.
Voorwaarden van de e-bestelbus
Om in aanmerking te komen, is er een aantal voorwaarden. Zo geldt de subsidie alleen voor volledig elektrische voertuigen en moet de minimale actieradius 100 kilometer zijn. Ook komt er een maximum aantal bestelbussen waarvoor subsidie mag worden aangevraagd en mogen de aangeschafte voertuigen niet worden doorverkocht binnen drie jaar. Gebeurt dit wel, dan moet de subsidie (deels) worden terugbetaald.
De subsidie is vanaf maandag 15 maart tot en met 31 december 2025 aan te vragen via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. In 2021 is de pot voor de SEBA (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s) 22 miljoen euro. In totaal is er door de regering 185 miljoen euro beschikbaar gesteld omdat verwacht wordt dat het aanbod van goedkopere en kleinere elektrische bestelbussen zich snel verder ontwikkeld.
Interessant voor kleinere bedrijven
Volgens Arjan wil het kabinet juist de kleine(re) ondernemer stimuleren. “Uit onderzoek blijkt dat kleinere ondernemers vaak in vervuilendere bedrijfswagens rijden. Hoe dat komt? Deze ondernemers rijden op jaarbasis relatief weinig kilometers en hierdoor blijven de voertuigen langer in het wagenpark. De voertuigen zijn hierdoor dus vaak ouder.”
Onze mobiliteitsexpert denkt bijvoorbeeld aan organisaties gerelateerd aan de bouw, zoals aannemers, timmer-, schilder- en klusbedrijven. Maar ook (ambachtelijke) winkels zoals bakkerijen, slagerijen, woninginrichters en kledingwinkels worden genoemd.
Elektrische voertuigen in de toekomst
Om de CO2-uitstoot voornamelijk in de steden te verminderen, zet het kabinet de komende jaren steeds meer in op duurzame logistiek. Zo investeert het kabinet 94 miljoen euro in de komst van de elektrische vrachtwagen, wordt er flink geïnvesteerd in Europese accupakketten en is er geld beschikbaar om de hoogste laadpaaldichtheid binnen Europa te behouden.
Kortom; de komende jaren vindt er een flinke verschuiving plaats op het gebied van mobiliteit. Heeft u interesse in een elektrische bedrijfswagen? Bekijk dan bijvoorbeeld de Volkswagen e-Crafter. Heeft u behoeft aan persoonlijk en passend advies?