Tijdens Prinsjesdag zijn er fiscale veranderingen op het gebied van mobiliteit aangekondigd. Hieronder vind je de belangrijkste wijzigingen in een overzicht.
Autobelastingen gaan veranderen
In het eerste kwartaal van 2025 worden de autobelastingen herzien, met mogelijke wijzigingen vanaf 2026.
Lage brandstofaccijnzen blijven
De korting op brandstofaccijnzen wordt in 2025 verlengd, net als in 2024. Dit is goed nieuws voor bezitters van benzine- of dieselauto's.
BPM-regeling voor PHEV’s vervalt
Vanaf 2025 wordt de aparte bpm-tabel voor plug-in hybrides (PHEV's) afgeschaft. De BPM voor deze voertuigen zal dan gelijk zijn aan die voor conventionele auto's. Dit besluit is genomen omdat plug-in hybrides doorgaans een hogere CO2-uitstoot hadden dan vergelijkbare benzine- of dieselauto's. Dankzij verbeterde technieken om de uitstoot nauwkeurig te meten, is de aparte tabel overbodig geworden.
Motorrijtuigenbelasting elektrische auto's
In 2025 krijgt u 75% korting op de motorrijtuigenbelasting en betaalt u dus slechts 25%. In 2026 verschuift dit percentage en heeft u 25% korting. Pas na 2030 gaat de korting afgebouwd worden.
Verhoging eindheffing bestelauto’s
De eindheffing voor bestelauto’s stijgt in 2025 van € 300 naar € 438 per jaar en zal daarna jaarlijks worden geïndexeerd.
BPM-grijskentekenregeling stopt
Per 2025 vervalt de BPM-regeling voor bestelauto's. Ondernemers moeten vanaf dan BPM betalen op basis van de CO2-uitstoot van hun bestelauto.
Fiscale eisen voor bedrijfswagens verdwijnen
Vanaf 1 januari 2027 worden alle fiscale eisen voor bestel- en vrachtauto's geschrapt. De belastingwet zal dan verwijzen naar de wegenverkeerswet.