header fietser

22 september 2022

De fiets van de zaak én auto van de zaak: ze kunnen écht samen

Sinds er per 2020 een gloednieuw fietsplan bestaat, lijken de regelingen van de fiets van de zaak en de auto van de zaak behoorlijk op elkaar. Sterker nog, de een vult de ander aan, ook voor collega’s die ver van het werk wonen. Zo zet je de leasefiets en leaseauto slim naast elkaar in:

Fietsplannen zijn van alle tijden, maar sinds 1 januari 2020 is er een gloednieuwe fietsregeling die helemaal past bij de huidige tijd. Die fietsregeling 2.0 valt immers buiten de werkkostenregeling en zegt vaarwel tegen de bestedingslimiet. Zo doen duurdere e-bikes, speedpedelecs, racefietsen en bakfietsen ook mee, naast de vertrouwde stadsfiets.

Leasefiets en bijtelling

In de nieuwe fietsregeling is er sprake van bijtelling. Voor elke fiets, onafhankelijk hoe je die inzet (voor woon-werk en/of privé) reken je 7 procent van de aanschafwaarde bij je inkomen op. In de praktijk fiets je rond op een gloednieuw model voor een paar euro per maand. Vanwege de bijtelling lijkt de fiets van de zaak dus behoorlijk veel op de auto van de zaak, al is je bijtelling bij de leaseauto afhankelijk van de CO2-uitstoot. Het enige wat jij moet onthouden: net als de auto van de zaak zet je de fiets van de zaak naar hartenlust in. Je gebruikt je leasefiets of e-bike alleen privé, of voor de kilometers naar kantoor.

e-bike.jpg