Vanaf 1 januari 2025 zijn er nieuwe CO2-regels van kracht in Nederland: de Euro 6e-bis. Hiermee wordt de CO2-uitstoot van plug-in hybrides op een manier berekend die de werkelijkheid dichter benaderd. Vanaf 2027 wordt dit nogmaals aangepast. Dan wordt er ook rekening gehouden met praktijkgegevens van de uitstoot van plug-in hybrides.
Plug-in hybride auto's, ook wel PHEV's genoemd, hebben een lage theoretische CO2-uitstoot, wat resulteert in lagere belastingen op personenauto's en motorrijwielen (bpm). Hierdoor betaal je vaak alleen een kleine meerprijs voor een PHEV vergeleken met de brandstofuitvoering.
Nu is de theoretische CO2-uitstoot vaak veel lager dan de daadwerkelijke uitstoot, omdat die helemaal afhankelijk is van de bestuurder. De nieuwe Euro 6e-bis regels maken een einde aan het voordeel van PHEV's door strengere eisen te stellen aan de berekening van de CO2-uitstoot. Hierdoor gaat de aanschafbelasting (BPM) op PHEV's omhoog, waardoor ze duurder worden.
Binnen ons merken portfolio zien we een opkomst aan nieuwe modellen met een hybride techniek waarbij de het elektrische bereik al over de 100 kilometer wordt verwacht. Nieuwsgierig naar deze modellen en wil je dit jaar nog profiteren van lage BPM? Onze accountmanagers staan je graag te woord.