Sinds 1 januari 2020 is de fiscale regeling van de ‘fiets van de zaak’ aangepast. Deze regeling heeft ervoor gezorgd dat de leasefiets een stuk aantrekkelijker geworden is voor zowel werkgever als werknemer. Door de zogenoemde cafetariaregeling is het leasen van een fiets ook nog eens voordeliger dan de aanschaf van een fiets. Lease a Bike heeft onderzoek gedaan onder meer dan 1500 respondenten naar de effecten van de leasefietsregeling op het fietsgedrag van werknemers. En daar kwamen een aantal interessante resultaten naar boven. Nieuwsgierig? Lees hieronder dan verder.
E-bike is populair
Steeds meer mensen kiezen voor een elektrische fiets, zo blijkt ook uit cijfers van Lease a Bike. Maar liefst 70% van de respondenten leaset een e-bike, 10,4% leaset een stadsfiets, gevolgd door het sportieve segment met de racefiets (6,6%) en mountainbike (6,3%).
Dat de e-bike zo populair is om te leasen, is niet gek. Door de fietsregeling is het voor de werknemer financieel toegankelijker om voor een elektrisch aangedreven fiets te kiezen en hoeft de werknemer niet een grote uitgave te doen. Daarnaast kan men met een e-bike eenvoudiger langere afstanden afleggen, wat het ook interessant maakt voor mensen die iets verder weg wonen om met een normale fiets naar het werk te gaan.
Vaker met de leasefiets naar het werk
Naast de auto, OV of scooter biedt de leasefiets een goed alternatief voor woon-werkverkeer. Van de respondenten die op locatie werken, stapt 65 tot 75% vaker op de fiets sinds ze een leasefiets hebben. Dit geldt zowel voor zakelijk verkeer als privé. De respondenten van het onderzoek die afgelopen jaar vanuit huis werkten, geeft 79,5% aan dat zij privé meer zijn gaan fietsen.
Goede vervanger voor de auto
De leasefiets zorgt niet alleen dat er meer gefietst wordt, maar voor het merendeel van de respondenten (58,8%) vervangt de leasefiets ook een ander vervoersmiddel. Deze groep kiest er dan één of meerdere keren per week ervoor om bijvoorbeeld de auto te laten staan en op pad te gaan met de fiets. Bij maar liefst 62% van de gevallen vervangt een fiets de auto zelfs drie of meer keer per week.
Waardering voor de werkgever
De waardering voor het aanbieden van de fietsregeling door de werkgever is groot. De respondenten geven de werkgevers gemiddeld een 8,6 als cijfer. Hierbij kan nog onderscheid gemaakt worden in drie groepen: werkgever faciliteert alleen fietsregeling, werkgever doet een gedeeltelijke bijdrage en werkgever betaalt volledig. Bij de eerstgenoemde groep geven de mensen de werkgever gemiddeld een 8,3. Wanneer de werkgever een gedeeltelijke bijdrage levert, stijgt de waardering naar een 8,7. Als de werkgever het volledig betaald, is de waardering het hoogst met maar liefst een 9,2 als cijfer.