Vanaf 2025 zullen plug-in hybride voertuigen (PHEV's) niet langer onder een aparte BPM-tabel vallen, maar worden ze belast volgens de reguliere BPM-tabel voor personenauto's. Deze wijziging is bedoeld om de BPM-heffing te vereenvoudigen en eerlijker te maken voor alle voertuigen.
Waarom verandert het beleid?
Op dit moment geldt er een aparte BPM-tabel voor PHEV's, omdat het verschil tussen de geteste en werkelijke CO2-uitstoot groter is dan bij reguliere brandstofauto’s. Door nieuwe Europese testmethoden (Euro 6e bis in 2025 en Euro 6e bis FCM in 2027) wordt de CO2-uitstoot van PHEV's echter nauwkeuriger gemeten. Hierdoor is een aparte BPM-tabel niet langer nodig, en zal er voortaan één overzichtelijke tabel zijn.
Wat betekent dit voor de BPM?
PHEV's blijven een lagere CO2-uitstoot hebben dan vergelijkbare auto's op fossiele brandstof, wat ze aantrekkelijk maakt. Zo blijven PHEV's een rol spelen in de overgang naar emissievrij rijden, zonder dat dit ten koste gaat van de belastinginkomsten.
Rijd je na 1 januari 2025 een PHEV die nog onder de huidige Euro 6e typegoedkeuring valt? Dan kun je profiteren van een BPM-voordeel. Deze verandering moet nog definitief goedgekeurd worden op Prinsjesdag (17 september).