Mede door de coronapandemie is 2021 een historisch dal wat betreft registraties van nieuwe auto’s. Het begin van 2022 laat een verbeterde levering zien met een stijging van 15% (370.000). Vooral de verkoop van volledig elektrische auto’s, zowel particulier als zakelijk, gaat weer verder vooruit. Daarnaast blijft de vraag naar occasions onverminderd groot, waardoor de nieuwverkoop traag hersteld.
Chiptekort drukt ook stempel op 2022
Naast handel en onderhoud haalt de autobranche een kwart tot een derde van de omzet uit de verkoop van nieuwe auto’s. Na twee jaar laat de nieuwverkoop in 2022 een historisch dal achter zich. Na de terugslag van de zakelijke vraag (goed voor ruim 60%) door corona in 2020, zakte de registratie van nieuwe auto’s in 2021 verder terug door productiebeperkingen bij autofabrikanten.
Als gevolg van een tekort aan specifieke chips die voor een groot aantal toepassingen in auto’s worden gebruikt, werd de productie over een breed front teruggeschroefd en lopen levertijden regelmatig op tot één à anderhalf jaar. Met het relatief snelle economisch herstel en de aanhoudend lage werkloosheid was er in 2021 wel meer vraag en hebben leasemaatschappijen zoals Leaseplan grote aantallen auto’s in bestelling. Tekenend is ook dat het grootste merk in Nederland – Volkswagen – bij de derde kwartaalcijfers aangaf dat er alleen al voor West-Europa een orderboek was van 1 mln. auto’s
In 2022 zijn de chiptekorten nog niet opgelost, maar knellen ze naar verwachting minder dan in 2021. Met productiegroei en versnelling van leveringen, volgt er dan naar verwachting inhaaleffect. ING Research verwacht dat het aantal geregistreerde nieuwe auto’s hierbij herstelt tot 370.000 (+15%).
Herstel nieuwe autoverkoop in 2022, maar vaart is er structureel uit
Met het langer meegaan van auto’s en de populariteit van occasions heeft de nieuwverkoop in Nederland de afgelopen 10 jaar een negatieve trend laten zien. Waar de gemiddelde afzet tussen 2000-2010 rond de 500.000 auto’s per jaar lag, is dat sinds 2010 zo’n 425.000. In 2020 en 2021 zakte het niveau verder terug tot het laagste punt sinds 1967. Tegelijkertijd is de bevolking groter, groeit het autobezit vooral onder ouderen (en door vergrijzing) nog licht en blijft het Nederlandse wagenpark nog steeds groeien.
Populariteit auto drukt corona-impact
Corona heeft met meer thuiswerken en online vergaderen structurele effecten op mobiliteit. Toch is de impact op het wegverkeer veel minder groot dan op het openbaar vervoer, waar thuiswerkers naar verhouding meer gebruik van maken. Na 18% minder voertuigkilometers in 2020 werd het in 2021 weer drukker op de wegen. In 2021 heeft er hierdoor ook weer meer (uitgesteld) onderhoud in de werkplaatsen plaatsgevonden. Met meer reizen naar werkplekken en afspraken op locaties krijgt het herstel van het aantal kilometers in 2022 en 2023 naar verwachting een vervolg. Het aantal woon-werkritten kan volgens het kennisinstituut voor mobiliteitsbeleid minder blijven 8-13%, maar de auto heeft aan populariteit gewonnen en andere ritten (op andere tijdstippen) dempen dit effect. Uit verschillende enquêtes blijkt ook dat mensen na de coronacrisis vaker de auto willen pakken. Het gevoel van vrijheid en veiligheid met eigen vervoer spelen hierbij vermoedelijk een rol en minder filedruk maakt de auto ook aantrekkelijker. Per saldo blijft de structurele impact van de pandemie op het aantal afgelegde kilometers hierdoor met 1-4% uiteindelijk beperkt.
Hele bericht lezen? Kijk dan verder op ing.nl.