Sinds kort zijn de nieuwe General Safety Regulations van de Europese Unie van kracht. Dit houdt in dat alle nieuwe auto's nu standaard uitgerust moeten zijn met diverse assistentie- en veiligheidssystemen. Hier is een overzicht van de belangrijkste vereiste systemen:
1. Intelligent Speed Assistance (ISA):
Dit systeem waarschuwt bestuurders wanneer ze de snelheidslimiet overschrijden. De waarschuwing kan bestaan uit een geluidssignaal of een trilling in het gaspedaal. Het systeem is standaard ingeschakeld bij het starten van de auto.
2. Reversing Detection:
Parkeersensoren of een achteruitrijcamera helpen bestuurders veiliger achteruit te rijden.
3. Driver Drowsiness and Attention Warning (DDAW):
Dit systeem herkent vermoeidheid en waarschuwt de bestuurder als deze tekenen van vermoeidheid of afleiding vertoont.
4. Emergency Stop Signal:
Bij een noodstop gaan de alarm- of remlichten fel knipperen om achterliggers te waarschuwen.
5. Lane Keeping Assistance:
Deze rijstrookassistent corrigeert de stuurbewegingen om te voorkomen dat de auto onbedoeld de rijstrook verlaat.
6. Advanced Emergency Braking:
Dit systeem detecteert een mogelijke aanrijding en remt automatisch om deze te voorkomen.
7. Cybersecurity Managementsysteem:
Alle auto's moeten nu beschermd zijn tegen digitale bedreigingen met een gecertificeerd beveiligingssysteem.
8. Event Data Recorders (EDR):
Deze "zwarte doos" registreert gegevens vlak voor, tijdens, en na een aanrijding.
De meeste van deze systemen zijn bij het starten van de auto actief. Ze kunnen worden uitgeschakeld, maar dit moet bij elke rit opnieuw gebeuren. Vooral voor systemen zoals Lane Keeping Assistance en Emergency Braking zijn hier meerdere handelingen voor nodig.
Het is duidelijk dat de EU met deze nieuwe regels streeft naar een hogere verkeersveiligheid en bescherming van zowel bestuurders als passagiers.