Nederlander laat deelauto staan

Dit artikel komt van Het Financieel Dagblad. Omdat het gaat over het deelauto’s, beschouwen wij dit artikel als relevante content voor De Mobiliteit voor Morgen.

Nederlanders zijn moeilijk te verleiden om in een deelauto te stappen. Alle optimistische verhalen over de deeleconomie ten spijt gebruikt 4% van de Nederlanders platforms als Greenwheels, Car2Go en Snappcar. Deelautoplatforms krijgen steeds meer concurrentie van bedrijven die auto’s leasen aan particulieren. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Automotive Insiders.

Lees hier het artikel op de website van Het Financieel Dagblad.

Groei deelconcepten

De afgelopen decennia zijn er verschillende concepten ontwikkeld waarbij gebruikers per rit een auto kunnen huren. De meest gebruikte is Greenwheels, dat al vijfentwintig jaar bestaat en in 2015 is overgenomen door Volkswagen-importeur Pon. Share Now, het vroegere Car2Go, staat op de tweede plaats, gevolgd door Connectcar en MyWheels. Daarnaast zijn er initiatieven zoals Snappcar, waarbij particulieren hun eigen auto verhuren.

Heilige koe

In Nederland zijn er zo’n 51.000 deelauto’s die door ruim 500.000 gebruikers worden gehuurd. Uit het onderzoek blijkt dat veruit de meeste gebruikers incidenteel gebruik maken van de deelauto. Het aantal deelkilometers is dus nog erg mager. ‘Het schiet nog niet erg op met de deelauto,’ erkent onderzoeker Ric van Vugt van Automotive Insiders. ‘Wie een eigen auto voor de deur heeft wil een alternatief dat net zoveel gemak biedt.

Ondanks alle initiatieven is 60% procent van de Nederlanders nog steeds gehecht aan een eigen auto. Ondervraagden noemen bezwaren als ‘gedoe’ en niet afhankelijk willen zijn of een auto beschikbaar is. Aanbieders van deelauto’s moeten daarom beter samenwerken, vindt Van Vugt. Zo hebben ze nog te vaak hun eigen app, waar concurrenten niet op toegelaten worden. ‘Als je op Centraal Station aankomt, wil je gewoon weten waar een deelauto beschikbaar is. Wie de aanbieder is, maakt een gebruiker niet zoveel uit.’

Praktische redenen

Gebruikers kiezen voor deelauto’s omdat de autokosten lager zijn en parkeren in de grote steden lastig en duur is. Uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving blijkt dat autodelers 8% tot 13% minder CO2 uitstoten. Van Vugt: ‘Milieuredenen zijn voor consumenten duidelijk minder belangrijk.’ Wie kiest voor een deelauto doet dat vooral om financiële en praktische redenen.

Deelautoconcepten hebben er een geduchte concurrent bijgekregen: private lease, waarbij het mogelijk is om als particulier een auto te leasen, groeit onstuiming. Zelfs de Hema biedt tegenwoordig naast rookworsten en rompertjes modellen van Toyota aan in private lease. In 2014 kozen 17.000 particulieren voor zo’n constructie, in 2018 is dat aantal gegroeid naar 150.000. Cijfers over 2019 zijn nog niet definitief, maar brancheorganisatie VNA verwacht dat het aantal personenauto’s in de private lease boven de 180.000 uitkomt.

Leasemaatschappijen kopen auto’s in grote aantallen en kunnen kortingen doorgeven aan de consument. ‘Voor zo’n €200 per maand beschik je over een auto, zonder de sores die een autobezitter ervan heeft,’ zegt Koen Frenken, hoogleraar innovatiestudies aan de Universiteit Utrecht. ‘Dat maakt private lease killing voor het verdienmodel van aanbieders als Greenwheels.’

Delende leaserijders

Snappcar, een platform waar particulieren hun auto kunnen verhuren, ziet de razendsnelle opkomst van private lease juist als een kans. ‘Mensen die een auto leasen zijn minder gehecht aan een auto. Dat maakt ze sneller bereid hun auto te verhuren, wat ook weer hun maandelijkse leasekosten drukt’, zegt woordvoerder Pijke Dorrestein. Snappcar heeft overeenkomsten gesloten met leasemaatschappijen als Directlease en Justlease. Een particulier die een private lease overeenkomst sluit en zijn of haar auto wil delen, krijgt een ‘keyless oplossing’ ingebouwd. ‘De huurder hoeft niet meer de sleutels op te halen bij de verhuurder maar kan de auto openmaken met een app,’ licht Dorrestein toe.

Te weinig verhuur

Voor een gezond verdienmodel voor deelautoplatforms is uiteindelijk niet het aanbod het belangrijkste, maar het aantal keren dat een auto wordt verhuurd en het aantal kilometers dat gebruikers rijden. Eind vorig jaar krompen BMW en Daimler hun gezamenlijke autodeelavontuur Share Now drastisch in omdat het niet winstgevend genoeg was. Share Now, dat vroeger Car2Go heette, heeft zich teruggetrokken uit de Verenigde Staten en uit Europese steden als Londen, Florence en Brussel. In Amsterdam is Share Now nog wel actief.

Snappcar en Greenwheels zeggen desgevraagd geen cijfers over het aantal transacties te delen. Volgens Greenwheels is ‘ons klantenbestand is de laatste jaren verdubbeld. Ook steeds meer bedrijven kiezen voor een deelauto voor hun medewerkers. Wij zien nog veel potentie om door te groeien.’ Uit de jaarrekening over 2018 blijkt dat Greenwheels €600.000 winst maakte.

Update: Reactie van Greenwheels is op donderdagochtend 6 februari 2020 toegevoegd.