,

Londen bestelt eerste dubbeldekkers op waterstof

Dit artikel komt van duurzaambedrijfsleven.nl Omdat dit artikel gaat over de bijdrage van dubbeldekkers op waterstof aan een emissievrije stad, beschouwen wij dit als relevante content voor De Mobiliteit voor Morgen. 

In de straten van Londen zijn vanaf volgend jaar dubbeldekkers op waterstof te vinden. Transportbedrijf Transport for London (TfL) bestelt twintig exemplaren. De bussen moeten helpen om het transport in de stad verder emissievrij te maken.

De komst van de waterstofbussen past goed in het stadsbeleid om de luchtkwaliteit te verbeteren. Om dat te doen, worden onder andere vervuilende auto’s gesloopt en is sinds kort een strenge milieuzone van kracht.

Voor de komst van de nieuwe bussen legt vervoerder TfL ongeveer £ 12 miljoen (€ 13 miljoen) neer. Dat geld wordt niet alleen uitgegeven aan de bussen zelf, maar ook aan nieuwe tankinfrastructuur. Europese subsidies dekken ruim £ 5 miljoen.

Voortrekkersrol TfL

De Londense burgemeester Sadiq Khan is tevreden met de nieuwe aankoop van TfL, dat al een aantal elektrische bussen in bezit heeft. “We hebben allemaal een rol om de Londense lucht schoner te maken. Ik heb altijd gezegd dat TfL hierbij een leidende rol heeft. We investeren een recordbedrag van £ 85 miljoen (€ 97 miljoen) om de busvloot schoner te maken en ik ben er trots op dat Londen nu de grootste uitstootvrije busvloot heeft in Europa”, stelt hij.

Op dit moment rijden er volgens TfL al 165 volledig uitstootvrije bussen in Londen; deze zomer moeten daar nog 68 elektrische bussen bijkomen. De waterstofbussen worden in 2020 op de weg verwacht.

Langer inzetbaar

De bussen op waterstof zijn langer inzetbaar dan de elektrische bussen, stelt TfL. Dat komt onder meer doordat de bussen meer waterstof kunnen vervoeren. Volgens TfL duurt het bijtanken van de voertuigen maar vijf minuten en is dit slechts één keer per dag nodig.

3.240 Hybride bussen

De busvloot in Londen bestond eind maart 2018 uit 9.396 voertuigen, blijkt uit cijfers van TfL. Van die vloot waren 3.346 bussen hybride of elektrisch waarvan 3.240 hybride zijn. Het aantal volledig elektrische bussen lag nog op 96, een stuk lager. Bussen op waterstof reden ook in 2018 al rond: tien stuks in totaal. Dit waren echter geen dubbeldekkers.

Bron: duurzaambedrijfsleven.nl