,

Leve de verbrandingsmotor

audi band

Dit artikel komt van fd.nl. Omdat dit artikel gaat over de nadelen van een verbrandingsmotor ten opzichte van elektrische aandrijving, beschouwen wij dit als relevante content voor De Mobiliteit voor Morgen.

Het is al vaak gezegd in deze column: de elektrische auto komt eraan. Die is binnenkort goedkoper en veelgenoemde nadelen als zijn beperkte actieradius, lange laadtijd en de schaarse grondstoffen die ervoor nodig zijn, zijn of worden opgelost. Mijn medecolumnist Maarten Steinbuch schreef het eerder al: ‘Elektrisch wordt het nieuwe normaal.’ Maar betekent dat ook het einde van de verbrandingsmotor? Ik denk van niet.

We schreven allebei ook al eerder over een toekomst met zo goed als gratis energie, alleen nog niet wáár en wanneer je die energie nodig hebt. Als die situatie is bereikt over een aantal decennia, rest de vraag hoe je die energie zo makkelijk mogelijk opslaat en transporteert. Daarbij is het rendement van omzetting minder belangrijk dan de kosten van omzetting, opslag en transport.

De meest voor de hand liggende opslag is dan een brandstof die we maken van elektriciteit, water en CO2. Zo’n brandstof zou wel eens verdacht veel op onze huidige lpg, benzine, diesel of kerosine kunnen gaan lijken. Met dit verschil dat het niet-fossiele (en dus ook geen bio-) brandstoffen zijn, die bij het verbranden net zoveel CO2 uitstoten als ze opnemen bij de productie. Ik noem ze daarom ook vaak circulaire brandstoffen.

Een belangrijke drijfveer voor zo’n circulaire synthetische brandstof is dat het op termijn de enige optie is om klimaatneutraal te vliegen. Mede door de exponentiële groei in de luchtvaart zullen de circulaire brandstoffen naar verwachting op termijn goedkoop worden. En daarmee kunnen ze een kans bieden voor klimaatneutrale verbrandingsmotoren.

Maar wat te doen met al die andere nadelen van de verbrandingsmotor ten opzichte van elektrische aandrijving? Elektrische voertuigen hebben veel minder onderhoud nodig, want ze bevatten veel minder componenten. Ze gaan veel langer mee, maken minder geluid, produceren minder schadelijke emissies, rijden comfortabeler en zijn sneller. Toch denk ik dat die nadelen niet zwaar genoeg zijn om de verbrandingsmotor helemaal af te schrijven. Van een moderne auto die voorbijkomt hoor je ook alleen de banden, en slechts met moeite de motor. De uitlaatemissies van een auto of vrachtwagen die rijdt op synthetische brandstof zijn relatief makkelijk onder controle te houden. Die uitlaatgassen kunnen zelfs schoner zijn dan de omgevingslucht, zeker in vervuilde steden. Dat stofzuigerpotentieel hebben elektrische voertuigen niet.

Wordt elektrisch rijden dan toch niet het ‘nieuwe normaal’ zoals vriend Steinbuch stelde? Jawel, dat gaat zeker gebeuren. De duurzame energie van de toekomst begint als elektriciteit, dus waarom zou je extra moeite doen als je daar direct erg comfortabel op kunt rijden? Maar er blijven genoeg voertuigen over waarvoor een verbrandingsmotor logischer is. Dat geldt voor schepen, vrachtwagens voor de lange afstand en ik denk ook voor menig personen- of bestelwagen die gebaat is bij een lager gewicht en een hoge actieradius. Een mooie bijkomstigheid voor petrolheads: bestaande auto’s en klassiekers kunnen zonder veel schuldgevoel blijven rijden. Klimaatneutraal of zelfs klimaatpositief.

Bron: fd.nl