,

Krijgt Europa een CO2-grensbelasting?

Dit artikel komt van duurzaambedrijfsleven.nl. Omdat dit artikel over de CO2-grensbelasting gaat, beschouwen wij dit artikel als relevante content voor De Mobiliteit voor Morgen.

Het klimaat is de meest urgente taak voor Europa. Dat zei de kersverse voorzitter van de Europese Commissie: Ursula von der Leyen. Zij deed een aantal opvallende voorstellen op het gebied van klimaat in haar toespraak in Straatsburg.

Sinds vorige week is Ursula von der Leyen officieel voorzitter van de Europese Commissie. In een toespraak in Straatsburg noemde zij klimaatbescherming als de meest urgente taak om aan te pakken. Ook deed ze direct een aantal voorstellen, schrijft Euraciv.

Ten eerste wil Von der Leyen een ‘Green Deal’ opstellen, die ervoor zorgt dat Europa klimaatneutraal is in 2050. Ten tweede wil ze een deel van de European Investment Bank (EIB) omzetten in een ‘klimaatbank’. Ten derde wil de voorzitter een CO2-grensbelasting invoeren.

Klimaatbank

Om de klimaat- en energiedoelstellingen te behalen is veel geld nodig. Vorig jaar schatte de toenmalig vice-president Valdis Dombrovskis de jaarlijkse financieringskloof op € 180 miljard. Om die kloof te dichten presenteerde de Europese Commissie al een actieplan.

Het plan van Von der Leyen kan het geld dat beschikbaar komt voor klimaat- en energiedoelstellingen vergroten. De voorzitter wil onderdelen van de European Investment Bank (EIB) omzetten om te garanderen dat het geld specifiek wordt ingezet voor verduurzaming. In totaal gaat het om een bedrag van € 1 biljoen dat de komende tien jaar vrijkomt voor duurzame investeringen.

Een CO2-grensbelasting

Het meest opvallende voorstel van Von der Leyen betreft de CO2-grensbelasting. Frankrijk pleit hier al jaren voor, maar Duitsland hield zich daar tot nog toe stil over. Een CO2-grensbelasting betekent dat er een CO2-belasting wordt geheven over producten die de Europese Unie binnenkomen .

Binnen de Europese Unie betalen industriële bedrijven, zoals staalproducenten, raffinaderijen, chemische bedrijven en de elektriciteitscentrales al voor de CO2 die ze uitstoten. Dat doen ze middels een emissiehandelssysteem. Er is een plafond gesteld aan de totale uitstoot, vervolgens kunnen bedrijven verhandelbare certificaten kopen voor de hoeveelheid CO2 die zij uitstoten.

Het idee van de CO2-grensbelasting is dat Europese bedrijven die al via het emissiehandelssysteem betalen een betere concurrentiepositie krijgen.

Nederlandse CO2-heffing

Eind juni presenteerde Nederland het Klimaatakkoord. Daarin is ook een CO2-heffing opgenomen voor de industrie. Die belasting komt bovenop het Europese emissiehandelssysteem. De heffing gaat in 2021 in en moet ervoor zorgen dat de industrie de CO2-reductiedoelen haalt die in het akkoord zijn vastgesteld: 14,3 Mton reductie in 2030.

Bron: duurzaambedrijfsleven.nl