Hoe autonoom rijdt jouw leaseauto?

Dit artikel komt van vereniging zakelijke rijders, vzr.nl . Omdat het gaat over autonoom autorijden, beschouwen wij dit artikel als relevante content voor De Mobiliteit voor Morgen. 

Sinds er steeds geavanceerdere rijhulpsystemen standaard op nieuwe auto’s zitten en als optie te verkrijgen zijn, kunnen we steeds meer  ‘autonoom autorijden’. De verschillende rijhulpsystemen ondersteunen de autorijder steeds meer met het autorijden. Des te meer een bestuurder ondersteund wordt met autorijden door de verschillende rijhulpsystemen (ADAS), des te autonomer een auto wordt.

Hoe autonoom een auto is, wordt uitgedrukt in 5 Levels, soms ook wel Niveaus genoemd. Hierbij start niet elke auto bij Level 1. Daarentegen is Level 5 wel het hoogst haalbare. We leggen je in het kort uit wat de verschillende Levels inhouden.

Level 1 Assistent
De auto kan enkele zaken zelf verrichten om de bestuurder te ondersteunen, zoals remmen en accelereren. Denk hierbij aan cruise control en parkeerhulpsystemen.

Level 2 Gedeeltelijk geautomatiseerd
Bij dit Level kan de auto meerdere taken tegelijkertijd uitvoeren zonder hulp van de bestuurder, maar de bestuurder dient nog wel te allertijden op te letten en kan de taken overnemen.  Dit zijn bijvoorbeeld adaptive cruise control en automatisch inparkeren. De bestuurder kan dan nog altijd ingrijpen en de taak overnemen. Dit noemen ze ook ‘Hands off’.

Level 3 Verregaand geautomatiseerd
De bestuurder kan bij wijze van spreken een boek lezen. De auto kan namelijk uit zichzelf versnellen, afremmen, tot stilstand komen, weer optrekken en van rijstrook wisselen. Ook wel bekend als de Auto Pilot systemen. De nieuwe Audi A8 kan dit bijvoorbeeld al. Indien de bestuurder toch moet ingrijpen, dan vraagt de auto daar zelf om. Dit level noemen ‘Eyes off’.

Level 4 Volledig geautomatiseerd
Het is een grote stap van level 3 naar 4. De auto kan bij dit level namelijk bijna autonoom rijden. De bestuurder zou theoretisch een dutje kunnen doen, want de auto voert alles tijdens de rit volledig zelfstandig uit. Alleen, mocht het weer extreem slecht zijn of de wegen heel moeilijk begaanbaar zijn, dan dient de bestuurder de besturing over te nemen.

Level 5 Autonoom
De auto rijdt volledig zelfstandig, stuur en pedalen zijn niet meer nodig. Zodoende hoeft er geen chauffeur aan boord te zijn. Je ziet dit ook al een klein beetje bij enkele vliegvelden waarbij personenbusjes mensen van de parkeerplaats geautomatiseerd  naar het vliegveld vervoeren. Zodra deze systemen slimmer worden en ook via niet voorgeprogrammeerde routes rijden, dan heb je het over een volwaardig Level 5 autonoom rijden systeem.
In Nederland?

Op dit moment zijn er nog veel vragen omtrent de aansprakelijkheid. Wie is er bijvoorbeeld verantwoordelijk voor een ongeluk van een autonoom rijdende auto. Normaal gesproken is dat de bestuurder, maar dat zou straks dus de autofabrikant kunnen zijn.

Nederland loopt voorop in de ontwikkeling van autonoom rijdende auto’s. Zo blijkt ook uit een KPMG onderzoek. Maar volgens sommige experts zal het nog wel 10 jaar duren voordat men van Level 3 naar 4 gaat. We zullen het moeten afwachten.

Bron: vzr.nl