Level 2 autonoom rijden: handjes aan het stuur

De vernieuwde Volkswagen Polo is één van de eerste auto’s in zijn klasse die deels autonoom kan rijden. Eind april onthulde Volkswagen deze auto. De Polo voldoet met ‘IQ.DRIVE Travel Assist’ aan de eisen van level 2 autonoom rijden.

Level 2 autonoom rijden houdt in dat de Polo zelf remt, accelereert en stuurt. Dit wordt ook wel ‘hands off’ genoemd. Maar de handen mogen niet te lang van het stuur blijven. Het nieuwe multifunctionele stuur van de Polo heeft aanraakgevoelige oppervlakken. Wanneer het stuurt te lang niet wordt vastgehouden, komt er een waarschuwing in de digitale cockpit. Wordt er niets gedaan met de waarschuwing, dan verandert deze van toon. Als er dan nog steeds niks wordt gedaan, grijpt de auto zelf in met een noodstop. Het is één van de vereisten om te voldoen aan dit level van autonoom rijden. Deze vorm van autonoom rijden is altijd onder supervisie van de bestuurder.

Veiligheid voorop

Hoe meer auto’s op de Nederlandse wegen gedeeltelijk autonoom worden, hoe beter de verkeersveiligheid wordt. De assistentiesystemen kunnen ervoor zorgen dat er ongelukken worden voorkomen. Met deze systemen kijkt een auto om zich heen, reageert deze zelfstandig op dreigende gevaren en deze detecteert bijvoorbeeld ook één kilometer verderop een ongeluk, een file of een naderende ambulance.

Schoner milieu door autonoom rijden

De zelfrijdende auto draagt ook bij aan een schoner milieu. Het accelereren gebeurt op een verbruiksvriendelijke manier en het afremmen gebeurt eerst op de motor voordat de remmen worden gebruikt. Dat zorgt voor minder uitstoot vanuit de verbrandingsmotor of minder accuverbruik bij een elektrische auto en voor minder slijtage en dus minder fijnstof van de remmen.

Er zijn verschillende systemen die het mogelijk maken om gedeeltelijk geautomatiseerd te rijden. Deze systemen communiceren met elkaar om zo de snelheid en positie op de weg te bepalen. Denk hierbij aan Adaptive Cruise Control, Lane Assist, Emergency Braking en Front Assist.

Ik wil graag meer weten

Hoe werkt Travel Assist?

Met Travel Assist is het mogelijk om tot 210 km/u de Volkswagen Polo het grootste deel van het werk te laten doen. Dit systeem zorgt ervoor dat de auto tussen de lijntjes blijft en dat deze tot een (zelf in te stellen) afstand van de voorganger blijft. Het enige wat een auto met Travel Assist niet kan, is anticiperen. Dit maakt rijden in de vernieuwde Polo ontzettend comfortabel.

Travel Assist is bij Volkswagen niet alleen op de Polo beschikbaar. De meeste modellen zijn hiermee leverbaar. In 2019 werd het voor het eerst geïntroduceerd op de Volkswagen Passat. En onder andere ook de Tiguan en de Golf zijn leverbaar met deze IQ.DRIVE optie.

Wilt u een wagenpark met slimme auto’s die gedeeltelijk autonoom kunnen rijden om zo voor meer veiligheid en comfort te zorgen? De mobiliteitsadviseurs van De Mobiliteit voor Morgen bekijken samen met u welke voertuigen bij uw bedrijf en uw wensen passen. Neem gerust contact met ons op.