,

Eerste elektrische auto’s voor ACE.

Deze blog komt van ace.eu. ACE ingenieurs- & adviesbureau is een klant van De Waal Autogroep en AutoLease Midden Nederland. ACE heeft een interessante blog geschreven over elektrische auto’s. De Mobiliteit voor Morgen beschouwt deze blog dan ook als relevante content.

Na de opmars van Tesla zie je steeds meer elektrische auto’s in het straatbeeld. Daar komen nu 2 elektrische auto’s van ACE bij, type Volkswagen e-Golf. Hoe is het om zo’n elektrische auto te rijden en hoe zit het met de actieradius?

In de praktijk ligt de actieradius van deze e-Golf op ongeveer 200 km. Wanneer men in deze auto meer gebruik maakt van bijvoorbeeld de airco of de verwarming heeft dit direct invloed op deze actieradius. Maar een actieradius van 200 km is meer dan voldoende, ter vergelijk, het gemiddeld gebruik van een auto in Nederland is 19 kilometer per ritje (volgens ANWB of 39 kilometer per dag volgens CBS). Echter leggen personenwagens van bedrijven gemiddeld ruim twee keer zoveel kilometers af (volgens CBS). De actieradius van 200 km is dus nog steeds meer dan voldoende voor de meeste autogebruikers. Van de volledig elektrische auto’s die nu veel verkocht worden heeft Tesla momenteel de grootste actieradius. Mede doordat zij een eigen internationaal snellaad netwerk hebben zie je Tesla bezitters zelfs met de auto op vakantie.

Hoe zit het met het opladen van een elektrische auto?

Bij ACE in Eindhoven hebben we inmiddels 3 oplaadpunten en de meeste gebruikers kunnen de auto ook thuis opladen. In de laatste jaren is er ook een forse groei te zien in het aantal publieke oplaadpalen (artikel Trouw). Volgens de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) wordt er al heel veel geïnvesteerd in draadloze oplaadpunten wat uiteraard het gebruik van de elektrische auto veel gebruiksvriendelijker maakt.

Hoe lang duurt het opladen van een elektrische auto?

Dit is geheel afhankelijk van het oplaadsysteem wat je gebruikt. Wanneer men thuis oplaad met een 230 V-aansluiting moet je ongeveer rekenen op 16 uur aan laadtijd om hem van 0 tot 100% op te laden. Bij een normaal oplaadpunt zal dit ongeveer 5 uur duren. Wanneer je gebruik maakt van een snellaadpaal van bijvoorbeeld Fastned moet je 30 minuten rekenen voor het volledig opladen. Overigens gaat het laden van de eerste 60 à 70 procent sneller dan de rest, dus je heeft al snel een bruikbare lading om de eindbestemming te halen.

Hoe duur en of duurzaam is elektrisch rijden?

Aanschafprijzen van een volledig elektrische auto liggen tussen de 9.000 en 17.000 euro hoger dan een vergelijkbaar basismodel op benzine of diesel (volgens ANWB). Alleen volledig elektrische auto’s hebben momenteel een bijtelling van 4%, alle overige nieuwe auto’s vallen in de 22% bijtelling categorie. Dat betekent dat je bijna vijf keer meer moet betalen voor een niet elektrische auto. Hierdoor worden in Nederland deze auto’s vooral zakelijk geleast.

Qua kosten moet je wel opletten waar je de auto oplaadt, want wanneer je thuis of op het werk oplaadt zijn de tarieven in principe gunstig, echter bij publieke oplaadpalen kan het veel duurder zijn, zeker bij de snellaadstations aan de snelweg.

Techniek en acceleratie

Om deze auto’s nog aantrekkelijker te maken zijn nieuwe elektrische auto’s voorzien van veel extra functionaliteiten. Maar een van de mooiste eigenschappen van een elektrische auto is het koppel. Elektrische auto’s kunnen heel snel vanaf stilstand accelereren omdat een elektrische motor nu eenmaal het meeste koppel heeft bij lage toeren. Op hoge snelheden is dit minder, maar nog steeds voldoende om goed mee te gaan in het verkeer en zelfs op de snelweg.

Hoe ziet de toekomst eruit voor elektrisch rijden?

Bedrijven en bestuurders die er gebruik van maken zijn heel erg positief over het elektrisch rijden. Zo zijn er steeds meer bedrijven die willen overstappen naar een volledig elektrisch wagenpark. Mede hierdoor zal de infrastructuur (netwerk van oplaadpalen) ook steeds beter worden. Ook zal in de komende jaren veel meer aanbod komen van nieuwe elektrische auto’s.

ACE was al eerder betrokken bij elektrisch rijden, ACE is namelijk sponsor van InMotion, een team van ambitieuze studenten, voornamelijk van de TU/e en Fontys Hogeschool die een bijzondere raceauto om mee te doen aan een van de bekendste autoraces, de 24 uur van Le Mans. Dit jaar hebben ze met hun huidige raceauto 2 elektrische ronde records verbroken.

Vanuit de TU/e is dit jaar nog een ander mooi innovatief gestart, Lightyear One. Zij ontwikkelen een gezinsauto met zonnecellen. Dankzij deze zonnecellen op het dak, zou de Lightyear One in een zonnig klimaat maanden moeten kunnen rijden zonder opladen aan het net: de batterij wordt namelijk voortdurend bijgeladen door de zon. De gedachte is dat de auto daardoor bij uitstek geschikt is voor gebieden zonder een infrastructuur van laadstations, maar met veel zonuren. Tijdens langere tochten kan de auto ’s nachts aan het gewone elektriciteitsnet worden opgeladen. Om energie te besparen zitten er geen ‘onnodige luxe features’ in de auto wat ten goede komt van de actieradius.