,

Consortium tekent convenant voor beter gebruik rijhulpsystemen

Dit artikel komt van fleet-mobility.nl. Omdat het over rijhulpsystemen en duurzaamheid gaat, beoordeelden wij dit als relevante content voor De Mobiliteit voor Morgen.

Tijdens het mobiliteitscongres ITS is vanmiddag een convenant getekend door 42 publieke en private organisaties, ter bevordering van het veilige gebruik van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur nam het convenant in ontvangst en lanceerde de nieuwe online community ‘Slimonderweg.nl’.

ADAS, ofwel rijhulpsystemen, worden beschouwd als opmaat naar de zelfrijdende auto. Nu al kunnen deze systemen bijdragen aan de verbetering van verkeersveiligheid, duurzaamheid en doorstroming op weg. “Geweldig, dat zoveel organisaties, elk vanuit hun eigen discipline, actief een bijdrage willen leveren om het veilige gebruik van ADAS, die daadwerkelijk aan die doelen bijdragen, te stimuleren”, zegt Ilse Harms, senior adviseur gedrag en smart mobility van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Uit recent onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat ADAS, gemiddeld gezien over de verschillende typen, bij grofweg 50 procent van de automobilisten in Nederland onbekend is. De aanwezigheid van ADAS in het Nederlandse wagenpark sinds 2015 licht is gestegen en zal almaar verder stijgen, mede als gevolg van Europese wetgeving die diverse rijhulpsystemen vanaf 2022 verplicht stelt.

Veilig gebruik van veilige ADAS

“Het is goed dat er nu een initiatief is om de toepassing van ADAS te versnellen: hoe eerder ze op de weg zijn, hoe meer veiligheidswinst we mogen verwachten”, zegt Peter van der Knaap, directeur-bestuurder Swov, het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Daarbij gaat het in het ADAS Convenant alleen om ADAS die een bewezen positief effect hebben op verkeersveiligheid, duurzaamheid óf doorstroming en in ieder geval geen negatief effect hebben op verkeersveiligheid. Van der Knaap: “Er zijn systemen die specifiek gericht zijn op veiligheid en er zijn systemen die specifiek gericht zijn op het vergroten van het rijcomfort. Bij die laatste systemen is het belangrijk om erop te letten dat dit niet leidt tot minder alerte bestuurders.”

Brede alliantie

De ADAS Alliantie bestaat uit veel verschillende organisaties, die allemaal op een of andere manier te maken hebben met ADAS. Dat zijn niet alleen de bekende brancheverenigingen, maar bijvoorbeeld ook schadeherstellers, opleidingsinstituten, dataproviders en overheden. In het stimuleren van het veilige gebruik van ADAS hebben al die organisaties een eigen rol. De Alliantie bestaat uit een kernteam, met vertegenwoordigers van de RAI Vereniging, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ANWB, Aon, de Bovag, en het Verbond van Verzekeraars. Daarnaast hebben de volgende organisaties zich aangesloten: Achmea, Arcadis, Carglass, CBR, Euro NCAP, Fleet360, Focwa, Future Mobility Network, gemeente Rotterdam, gemeente Tilburg, Hastig, Hella Benelux, Innovam, IVA Driebergen Business School, Malin, Nederlandse Kampeerauto Club, Pilkington Benelux AGR, Prodrive Academy, Provincie Noord-Brabant/SmartwayZ, Provincie Noord-Holland, Provincie Overijssel, RDW, ROF (Friesland), Royal HaskoningDHV, Rijkswaterstaat, SWOV, Syndesmo, The Plan B Company, TNO, TU-Delft, TUe, Vereniging Zakelijke Rijders, VMS Insight, VNA, VOC, VVCR en VWE.