,

Column Ton Mesker (VNA) | Omslagpunt fossiel-elektrisch in zicht

Een elektrische auto kost doorgaans flink meer dan zijn fossiele evenknie. Daarom moet je juíst bij dit soort auto’s kijken naar wat in goed Nederlands total cost of ownership (tco) heet. Dat is het totaal van alle kosten die gedurende de hele gebruiksperiode bij het bezit en gebruik komen kijken. Dus naast de koopprijs ook alle belastingen, brandstof, banden, onderhoud enzovoorts.

Bij full operational lease is de leaseprijs nagenoeg gelijk aan de tco. Van onze leden hoor ik dat auto’s met een range met een aanzienlijke range, zoals sinds kort de Opel Ampera (500 kilometer) en de Nissan Leaf 60kW (378 kilometer), vaak al bij 35.000 km per jaar een net zo hoge leaseprijs hebben als vergelijkbare fossiele modellen. Met andere woorden: de tco van een benzineauto is dan gelijk of zelfs hoger dan die van de elektrische. Dat is goed nieuws! Hoe verder de koopprijs daalt, hoe lager het omslagpunt komt te liggen. Bij 15.000 kilometer komt de EV voor de consument in zicht (al dan niet geleased).

Intussen stijgt onder leaserijders de belangstelling voor vol-elektrisch zienderogen. Niet zelden is de volgende lease-auto van PHEV-rijders een volledig elektrische auto. Over heel 2017 was 2,1 procent van alle nieuwe leaseauto’s een volledig elektrische auto (van alle nieuwe volledig elektrische auto’s ging 45,4 procent naar de lease). In januari 2018 liep dat op tot 3,5 procent (respectievelijk 65 procent). Die cijfers versterken het geluid dat al in het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2017 doorklonk: zowel leaserijders als hun werkgevers staan open voor elektrisch rijden. Nu de prijs nog wat omlaag..

Ton Mesker (VNA)