Innovatieve Car2X-technologie zit standaard in nieuwe Golf 8

Car2X technologie Golf 8

Tijdens een hectische avondspits liggen gevaren al snel op de loer. Het zal niet voor het eerst zijn dat u sirenes van politie, ambulance of brandweer van dichtbij hoort en niet direct weet hoe u moet reageren. In hectische situaties bestaat de kans dat u verkeerd reageert. Volkswagen speelt hier goed op in door gebruik te maken van Car2X-technologie. Deze innovatieve technologie helpt bestuurders bij kritieke situaties op de weg. De Car2X-technologie zit standaard in elke nieuwe Volkswagen Golf 8.

Thomas Biehle, ontwikkelaar bij Volkswagen, legt uit hoe de Car2X-technologie werkt: “De nieuwe Golf kan bestuurders helpen met onze nieuwe, standaard ingebouwde Car2X-technologie. Dankzij de verkeerswaarschuwingsfunctie geeft de auto automatisch gevaarlijke situaties aan. De waarschuwing “voertuig voor hulpdiensten” verschijnt op het display van de digitale cockpit, een pijl geeft de richting aan van waar de hulpdienst komt, het systeem geeft de geschatte afstand aan en geeft een geluidssignaal. Daardoor heeft de bestuurder van de Golf extra tijd om de juiste beslissing te maken.

Hoe communiceert Car2X-technologie?

De technologie die gebruikt wordt in dit systeem is gebaseerd op de draadloze Wi-Fi p standaard. “Wi-Fi p, in Europa officieel aangeduid als ITS-G5, is speciaal ontwikkeld voor communicatie tussen voertuigen en werkt zonder de tussenkomst van mobiele telefoonnetwerken. Andere voertuigen die zijn uitgerust met dergelijke hardware modules (bijvoorbeeld hulpdiensten) wisselen direct positiegegevens en informatie uit via Wi-Fi p. Dit is mogelijk binnen een straal van maximaal 800 meter en het reageert in milliseconden. De gegevens worden nergens opgeslagen en daardoor wordt de privacy van gegevens gewaarborgd,” zo vertelt Biehle.

Lovende kritieken veiligheid

De Car2X-technologie kan rekenen op lovende kritieken van onafhankelijke veiligheidsexperts. Bij een test in het Beierse Penzing werd een bestuurder geplaatst in gevaarlijke situaties, zoals een kapotte auto aan de kant van de weg die achter een krappe bocht stond. Door middel van Wi-Fi p werd de auto al vroeg geïdentificeerd en ontving de bestuurder elf seconden eerder een melding van potentieel gevaar. Andere tests werd op dezelfde wijze uitgevoerd en leverde vergelijkbare succesvolle resultaten. De ADAC noemde de Car2X-technologie een “technologische mijlpaal”, vergelijkbaar met de introductie van veiligheidssystemen zoals ABS of airbags.

Ontwikkeling van Car2X-technologie

De Car2X-technologie is nieuw en concentreert zich in de eerste fase op de gevaarwaarschuwing. Het systeem wordt geactiveerd vanaf een snelheid van 80 km per uur, dat wil zeggen op het punt waar het City Emergency Braking System zijn limieten bereikt. Volgens Thomas Biehle werkt Volkswagen al intensief aan het vormgeven van de toekomst van de technologie. “In een latere fase zijn nieuwe Car2X-oplossingen ook bedoeld om de veiligheid in het stadsverkeer te vergroten. Twee grote knooppunten in Wolfsburg zijn als onderdeel van een test uitgerust met permanent geïnstalleerde sensoren. Ze kunnen de positie van voetgangers en fietsers tot op de centimeter en milliseconde vastleggen. Bestuurders worden gewaarschuwd als zich een kritieke situatie ontwikkelt.”

De ontwikkelingen van deze technologie gaan verder dan alleen veiligheid voor de bestuurder en andere weggebruikers. Het levert ook een positieve bijdrage aan  de bescherming van het milieu. Biehle merkt terecht op: “Als de auto via Wi-Fi p communiceert met verkeerslichten in de buurt, kunnen bestuurders hun snelheid aanpassen om door groene verkeerslichten te rijden. Er loopt al een test in Wolfsburg en binnenkort zal een soortgelijk project van start gaan in Braunschweig, waar ook het verkeerslichtregelsysteem wordt geoptimaliseerd dankzij Wi-Fi p.”

Nieuwe Volkswagen-modellen met Car2X-technologie

Het gebruik van Wi-Fi p in het wegverkeer kan in de EU-landen tegen relatief lage kosten worden gerealiseerd. Het is niet afhankelijk van de oprichting van een 5G-gsm-netwerk. Het past het principe van ‘zwermintelligentie’ toe, dat wil zeggen het verbetert met het aantal deelnemers dat het gebruikt. Daarom rolt Volkswagen zijn Car2X-technologie nu op grote schaal uit. Na de nieuwe Golf 8 zal het ook in andere modellen van het merk verschijnen. Daarnaast werken ook andere grote autofabrikanten hieraan mee.