Busbedrijf laat 15.000 bussen zuiniger rijden met software

Op duurzaambedrijfsleven.nl kwamen wij dit artikel tegen over de verduurzaming van busbedrijf Arriva. In onze ogen past dit bij De Mobiliteit voor Morgen omdat het onder andere over het besparen van CO2 gaat.

Busbedrijf Arriva gaat de komende jaren in Europa 15.000 bussen zuiniger laten rijden. Door chauffeurs te voorzien van realtime data over hun rijprestaties, moeten zij milieuvriendelijker en comfortabeler gaan rijden, stelt de vervoerder. Met de maatregel wil het bedrijf 72.000 ton CO2 besparen per jaar.

De nieuwe software wordt geïnstalleerd in 15.000 bussen, die in tien landen rijden. Arriva vervoert door heel Europa passagiers. Ook in Nederland heeft het bedrijf een aantal vergunningen voor het openbaar vervoer.

Buschauffeurs krijgen door de software onder andere directe feedback op hoe zij remmen, optrekken en stationair draaien. Arriva verwacht hiermee jaarlijks 6 procent aan brandstof te kunnen besparen. Ook moet jaarlijks 72.000 ton CO2 bespaard worden. Dit staat volgens de vervoerder gelijk aan de CO2-uitstoot van meer dan 15.000 personenauto’s.

Bestaand systeem

Het systeem is voor Arriva niet geheel nieuw; bussen in Denemarken, Servië, Portugal en Zweden zijn er al mee uitgerust. De komende jaren worden ook bussen in Kroatië, Tsjechië, Hongarije, Italië, Polen, Slovenië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Nederland van het systeem voorzien. Om hoeveel bussen het in Nederland gaat, is niet duidelijk. Arriva verzorgt in delen van Drenthe, Flevoland, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant, Overijssel, Zuid-Holland het openbaar vervoer.

Elektrische bussen

In de zoektocht naar verduurzaming van het openbaar vervoer zetten busbedrijven in Nederland vooral in op elektrische bussen. Met de rijksoverheid is afgesproken dat in 2025 alle bussen emissievrijmoeten rijden. Onder andere in Groningen, Amsterdam, Brabant en Limburg rijden nu al elektrische bussen rond. Busbouwers als VDL en Ebusco hebben diverse elektrische bussen in de etalage staan.

Bussen op waterstof zijn er in Nederland nog beduidend minder; in Groningen rijden al wel enkele jaren bussen op waterstof. In het Verenigd Koninkrijk komen waterstofbussen meer voor; in Londen worden de komende jaren dubbeldekkers op waterstof aangeschaft.