,

Batterijen in het buitenland

Dit artikel komt van nederlandelektrisch.nl. Omdat dit artikel gaat over het opladen van een elektrische auto in het buitenland, beschouwen wij dit artikel als relevante content voor De Mobiliteit voor Morgen. 

Automobilisten die met hun elektrische auto in Europa op vakantie gaan, vertel ik niks nieuws als ik zeg dat dat iets meer planning vraagt dan rondtoeren in een gewone brandstofauto. Laadpunten zijn nog niet op elke straathoek te vinden en bovendien zijn niet alle laadpunten geschikt voor elke stekker en elke laadpas. Je kunt je niet voorstellen dat je met een brandstofauto bij een tankstation komt en dat dan het vulpistool niet in je tank blijkt te passen of dat je pinpas niet wordt geaccepteerd. Toch is dat precies waar elektrisch rijders nog mee te maken hebben.

Gelukkig gaat het steeds beter dankzij onderlinge afspraken tussen partijen in de laadketen. Nederlandse automobilisten kunnen daardoor met een gerust hart op pad in steeds meer Europese landen. Zo kreeg ik afgelopen zomer nog een mail van The NewMotion (TNM) dat mijn TNM-laadpas bij bepaalde laadpunten in Frankrijk zou werken. Goed nieuws, want in augustus ging ik die kant op.

Langs de A31, iets ten zuiden van Nancy op weg naar Dijon vond ik bij een verzorgingsplaats van APRR zowaar een laadpunt waar mijn type 1/2-stekker paste (zie foto). Dat was al beter dan in voorgaande jaren. Maar mijn pas werd niet herkend en laden was dus toch niet mogelijk.

Terug in Nederland heb ik me eens verdiept in waarom ik dan bij sommige laadpunten in Frankrijk kennelijk wel kan laden en bij andere niet. Het bleek dat ik het niet hoefde te zoeken in het kunnen lezen van mijn laadpas, want de gebruikte RFID-technieken zijn ondertussen gestandaardiseerd. De verklaring zat in de roamingafspraken tussen partijen in de laadketen.

Bij elektrisch laden in het buitenland geldt dat ‘mijn’ eMSP (electric Mobility Service Provider) aangesloten moet zijn bij hetzelfde roaming platform als de Charging station operator van het laadpunt waar ik zou willen laden. De kosten moeten ergens landen, tenslotte. In Nederland hebben we dat met nationale roaming via eViolin al heel goed voor elkaar, want je kunt hier met alle laadpassen bij alle laadpunten laden, ongeacht wie de betreffende operator is. In Frankrijk, langs de A31 ten zuiden van Nancy, ging het voor mij hier mis. Blijkbaar zit TNM, mijn eMSP, nog niet op hetzelfde roaming platform als Sodetrel, de Charging station operator aldaar.

Er moeten dus nog heel wat roamingafspraken worden gemaakt om ook in de ons omliggende landen overal te kunnen laden. Op de Benelux-top voor een Zero Emission Regio, afgelopen 7 december in Den Haag, is een belangrijke stap in die richting gezet. De betrokken ministers hebben daar een LOI (Letter Of Intent) getekend om het voor bestuurders van elektrische voertuigen makkelijker te maken hun voertuig op te laden in het buurland.

Tot het zo ver is, zit er niets anders op dan de route en tussenstops van buitenlandse autoreizen met de nodige zorg te plannen.

Wil Scholten
Programmamanager Netbeheer Nederland

Bron: nederlandelektrisch.nl