,

Amsterdam laat honderden laadpalen sneller laden met zonnestroom bij zonnig weer

Dit artikel komt van nederlandelektrisch.nl. Omdat dit artikel gaat over de verbetering van laadpalen, beschouwen wij dit als relevante content voor De Mobiliteit voor Morgen. 

Een derde van de laadpalen voor elektrische auto’s in Amsterdam geeft vanaf nu extra vermogen af bij zonnig weer. 456 laadpalen gaan sneller laden als zonnepanelen meer stroom produceren.

Wethouder Dijksma heeft de laadpalen hiertoe omgedoopt tot Flexpower-laadpalen. Ze zijn dusdanig zodanig afgesteld dat ze in daluren van het elektriciteitsnet en bij zonnig weer meer stroom geven en gedurende piektijden iets minder. De inzet van buurtenergie en het flexibel laden helpen de groeiende vraag aan het elektriciteitsnet beter te verdelen.

Het project van gemeente Amsterdam, netbeheerder Liander, energiebedrijf Vattenfall en kennis- en innovatiecentrum ElaadNL spreidt de stroom over de dag. Flexpower gebruikt overdag lokaal opgewekte energie van huishoudens en zet die direct lokaal in om sneller auto’s te laden. Zo hoeft deze energie het net niet verder te belasten.

De laadpalen geven verder iets minder stroom af in de uren dat de huishoudens veel energie vragen – van 18.00 tot 21.00 uur – en haalt dat in door in de nacht meer te laden. Aangezien de meeste automobilisten vooral ‘s nachts laden, hebben zij er in het algemeen geen nadeel van.

Om dit te realiseren is de capaciteit van de Flexpower-laadpalen met 40 procent verhoogd. De palen worden hiervoor intern aangepast en vervolgens anders aangestuurd. Een reguliere laadpaal heeft een netaansluiting met een doorlaatwaarde van 3 x 25 ampère. De Flexpower-laadpalen kunnen 3 x 35 ampère afgeven en dat ook nog slimmer over de aangesloten auto’s verdelen. Of elektrische auto’s deze capaciteit ook gebruiken, is overigens afhankelijk van de capaciteit van de auto en accu. Het is zo mogelijk tot ongeveer 2 keer zo snel te laden.

Het afgelopen jaar heeft het project bij 52 laadpalen Flexpower als proef ingezet. De laadpalen stonden in de wijken Zuid, West, Nieuw West en Centrum waar relatief veel auto’s staan met hoog laadvermogen. De proef is gemonitord door de Hogeschool van Amsterdam om te zien wat het effect onder gebruikers is. Uit de praktijkproef blijkt dat vooral volledig elektrische auto’s voordeel hebben van de Flexpower-laadpalen. In 70 procent van de gevallen laden zij sneller stroom dan bij een reguliere laadpaal. Hybride auto’s, met zowel een benzinemotor als een beperkte elektrische actieradius, hebben minder mogelijkheden het laden ‘in te halen’ vanwege het lagere laadvermogen. Toch blijkt uit de praktijkproef dat 95 procent van de hybride auto’s in praktijk geen hinder ondervonden.

Reden voor alle partijen de proef nu uit te breiden, wat mede mogelijk is omdat Flexpower een onderdeel is van het Europese Interreg project SEEV-4City Programma. In Amsterdam zijn er nu 456 palen omgebouwd, ruim 900 laadplekken. De palen zijn te herkennen aan een Flexpower-sticker die de verschillende laadtijden en snelheden aangeeft en verwijst naar een website van de gemeente.

Flexibel laden is ook elders inzetbaar. Door grootschalig in te zetten op flexibel laden, kunnen in heel Nederland veel investeringen in de elektriciteitsnetten worden voorkomen.

Bron: nederlandelektrisch.nl